Aktualności > ,,Keglik” pozdrawia z dalekiej Turcji
W dniach 23-29 września 2017r. w mieście Czubuk niedaleko Ankary- stolicy Turcji odbyło się międzynarodowe spotkanie w ramach realizacji projektu Erasmus+- parent involvement in education.

W meetingu (poza gospodarzami) wzięło udział 6 delegacji z Grecji, Hiszpanii, Łotwy, Polski, Portugalii i Rumunii. ,,Keglika” reprezentowały: Emilia Ostrowska i Violetta Dąbek.

Wyjazd przebiegł zgodnie z programem. Organizatorzy stanęli na wysokości zadania. Byli Bardzo gościnni, serdeczni i merytorycznie przygotowani.

Oprócz spotkań projektowych i zajęć w klubie europejskim, wystawnych kolacji składających się ze smakowitych lokalnych potraw gospodarze zadbali, aby goście poznali choć trochę  geografii i historii regionu oraz całego kraju. Pierwszego dnia popołudnie spędziliśmy w muzeum miasta, w którym miejscowi artyści oraz uczniowie liceum zaprezentowali tureckie pieśni i tańce, a my porwani przez tureckich nauczycieli pląsaliśmy w takt egzotycznych dla nas melodii. Następnego dnia zwiedzaliśmy region Kapadocji- kolebki wspólnej cywilizacji. To właśnie tutaj istnieje ponad dwieście podziemnych miast- miejsc gdzie pierwsi chrześcijanie w wydrążonych w skałach labiryntach ukrywali się przed rzymskimi  prześladowcami. Po drodze zwiedzaliśmy kolebkę chrześcijaństwa- Goreme, gdzie wydrążone w skałach kościoły, które powstały prawdopodobnie  pomiędzy 1800-1200 r p.n.e a zapewniały bezpieczne miejsce kultu.

Wiele niesamowitych wrażeń dostarczyły nam kolejne dwa dnia spędzone w stolicy Turcji- Ankarze. I tak; Muzeum Cywilizacji Anatolii olśnił nas swoimi zbiorami. Od ogromnych figur przypałacowych poprzez tablice wypełnione  pismem klifowym, po czaszkę króla Midasa.

Wielkość i ilość zebranych w tym muzeum eksponatów nie pozwala na delektowanie się ich widokiem z powodu braku czasu.

Następnego dnia burzliwa najnowsza historia Turcji stała się dla nas bardziej zrozumiała po zwiedzaniu Parlamentu oraz Muzeum Republiki.

W imponującym gmachu mieszczącym 550 parlamentarzystów dokonywano ostatnich prac porządkowych przed pierwszym posiedzeniem kadencji rozpoczynające się pierwszego października.

W kolejnym miejscu staraliśmy się zrozumieć wspaniałą wizję stworzonej przez Kemala Atatürka  republiki, w której suwerenem był naród. Wizerunek i europejski styl bycia wielkiego przywódcy zaimponował wielu z nas.

Ostatni dzień pobytu przypadł na zwiedzanie największego miasta Turcji- Istambułu. Pałac Topkapi ukazał piękne ogrody, wspaniałe zbory broni i klejnotów sułtanów oraz siermiężne szaty proroków. W muzeum Hagia Sophia mogliśmy podziwiać sklepienie  byłej świątyni, wspiąć się na krużganki. Natomiast w Meczecie Sułtana Ahmeda, nazwanych przez europejskich turystów ,, błękitnym” ujrzeliśmy przykład klasycznego stylu sztuki muzułmańskiej. Na koniec jeszcze przejrzeliśmy część oficjalną- administracyjną  oraz część haremu w pałacu Dolmabahce, centrum administracyjnym imperium osmańskiego. W olbrzymich salach majestatycznie zwisały kryształowe żyrandole, świadkowie międzynarodowych spotkań głów wielu państw.

Obrazu starego miasta dopełnił rejs statkiem po Cieśninie Bosfor, gdzie mieszają się wody Mórz Czarnego i Marmara a Europa spotyka się z Azją.